فرمت word : پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: مدل سازی غیرقطعی برای مکان یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دانشگاه علوم و فنون مازندران

پایان­ نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع

گرایش صنایع

عنوان:

مدل­سازی غیرقطعی برای مکان­یابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه

استاد راهنما:

پروفسور ایرج مهدوی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

فهرست مطالب:

فهرست شکل­ها…………………………………………………………………………………………………. ح

فهرست جدول­ها……………………………………………………………………………………………….. ط

فصل اول : مقدمه و كليات تحقيق…………………………………………………………………………. 1

  • مقدمه……………………………………………………………………………………….. 2
  • ساختار پایان­نامه………………………………………………………………………….. 4

فصل دوم: ادبیات و روش پژوهش…………………………………………………………………………… 5

    • مقدمه……………………………………………………………………………………….. 6
    • دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات……………………………………… 7
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نظری سنتی……………………………………… 8
    • شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نظری جدید…………………………………….. 10
    • مسایل مکان یابی- تخصیص………………………………………………………… 12
      • طبقه بندی مساله مکان یابی- تخصیص………………………………. 12
      • انواع مدل های مکان یابی- تخصیص…………………………………. 14
    • ادبیات و پیشینه پژوهش………………………………………………………………… 21

فصل سوم: مدل ریاضی…………………………………………………………………………………….. 30

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 31
    • تعیین اولویت کوتاهترین مسیر )سناریو اول(…………………………………. 31
      • تعریف و نمایش شبکه…………………………………………………… 31
      • عملیات اولیه ریاضی……………………………………………………… 35
      • الگوریتم کوتاه­ترین مسیر………………………………………………… 37
    • مدل تعیین سیاست بهینه در سناریو دوم…………………………………………… 40
    • روش حل مدل………………………………………………………………………….. 43

فصل چهارم: نتایج محاسبات………………………………………………………………………………. 46

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 47
    • مثال توضیحی سناریوی اول………………………………………………………….. 47
    • الگوریتم حداقل برش مجموعه­ها……………………………………………………. 49
    • مثال نمونه سناریوی دوم………………………………………………………………. 54
      • تحلیل حساسیت روش حل مدل سناریو دوم………………………… 61

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها………………………………………………………………………. 63

    • نتیجه­گیری………………………………………………………………………………… 64
    • پیشنهادها برای کارهای آتی………………………………………………………….. 64

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65

مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66

مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71
فهرست شکل­ها

شکل 2- 1. دسته­بندی کلی مسایل برنامه­ریزی تسهیلات……………………………………………….. 8

شکل 2- 2. دسته­بندی جدید مسایل مکان­یابی …………………………………………………………… 11

شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34

شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39

شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40

شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48

شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49
فهرست جدول­ها

جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34

جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51

جدول 4-2. خروجی­های مسئله اول………………………………………………………………………. 52

جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53

جدول 4-4. خروجی­های مسئله دوم………………………………………………………………………. 54

جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55

جدول 4-6. خروجی­های مسئله سوم……………………………………………………………………… 56

جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57

جدول 4-8. خروجی­های مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58

جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59

جدول 4-10. خروجی­های مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60

جدول 4-11. خروجی­های مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61

جدول 4-12. خروجی­های مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62

چکیده:

سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی می باشد که امکان پیش­بینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن می باشد. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین، نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بی­نظمی شدید همراه می­باشد و معضلات بیشماری برای افراد آسیب­دیده و مسئولین ایجاد می­نماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامه­ریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقه­ای مناسب برای کمک­رسانی سریعتر به افراد آسیب­دیده می­باشد.

پژوهش حاضر از دو سناریو تشکیل شده می باشد. در سناریو اول با اجرای الگوریتم­هایی که در گذشته پیشنهاد شده اولویت­ کوتاه­ترین مسیر را بدست می­آوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه کوشش می­گردد که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا بهره گیری از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ گردد. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این پژوهش با روش برنامه­ریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته می­گردد.

مقدمه

بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان می­گردد. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب می­گردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا می­دانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با در نظر داشتن اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی می­باشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی می­باشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریب­های شدید محیطی را به دنبال می­آورند.

به گونه طبيعي، اولين اقدام بشر در برخورد با بحران و سوانح عبارت می باشد از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسيار كم نياز به واكنش سريع دارد. واكنش سريع كه بخش بسيار مهم مديريت بحران را تشكيل می­دهد، شامل شناسائي، ارزشيابي، تصميم­گيري و اقدامات اضطراري موقت می­باشد كه تمام مراحل اين واكنش در زمان بسيار كوتاه حتي گاهي در چند ساعت صورت مي­گيرد، در نتیجه يكي از اقداماتي كه جهت مديريت بحران صورت مي­گيرد انديشيدن تدابيري جهت امداد رساني پس از وقوع آن می باشد. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداری­ها، کشتارگاه­ها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانه­ها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاهها، مراکز پخش و غیره) می­گردد و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می­گردد.

در این پایان­نامه کوشش بر آن می باشد تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمک­رسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمک­رسانی را تعیین نموده و در آن شعاع­هایی با در نظر داشتن شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته گردد و با در نظر داشتن این که حادثه می­تواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاه­ترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این پژوهش بوده می باشد. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته  می­شوند:

  1. شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر می­گذارد.
  2. تقاضا غیرقطعی (احتمالی) می باشد.
  3. شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد.

مدلی که در این پایان­نامه ارائه شده می باشد در واقع برای برنامه­ریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی می باشد. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه می باشد که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم می­گردد. مدلی که در این پایان­نامه ارائه شده می باشد در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود می­آورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده می­کند تا یک تصمیم اتخاذ گردد که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد.

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 81

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان