واسه خیلی از افراد «کسب و کارای خانوادگی» برابر یک شرکت کوچیک یا شاید متوسطه که به شکل محدود فعالیت داره و با مشکلاتی مثل «کی رئیس باشه؟»، سروکار داره. با اینکه کسب و کارایی که «مامان و بابا»ها راه میندازن کم وبیش اینجور ویژگیایی دارن، اما نباید از قدرت غولای تجاری دنیا که مدیریت خانوادگی دارن، غافل شد. پژوهشی در دانشگاه پلی تکنیک مونترال طبق بررسی ۱۴۹ کار و کاسبی خانوادگی با درآمدی بیشتر از یک میلیارد دلار، نشون داد: کسب و کارای خانوادگی در زمان رونق اقتصادی نسبت به کسب و کارای دیگر درآمد بیشتری ایجاد نمی کنن، اما در زمان رکود و بحران کارکرد بسیار بهتری دارن. در درازمدت و در چرخه بین ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ کارکرد مالی کسب و کارای خانوادگی بهتر از کسب و کارای دیگر بوده. با ما همراه باشین تا از دلایلی که باعث این فرق در کارکرد می شن، خبردار شین.

 

۳۰ درصد از فروش هرساله ی شرکتایی که بیشتر از یک میلیارد دلار فروش دارن، به وسیله اینجور شرکتایی ایجاد می شه. مثل ی این شرکتا میشه به والمارت، سامسونگ، تاتا (Tata) و شرکت خودروسازی پورشه اشاره کرد که بهتره بدونین این جور شرکتا در حال گسترش روزافزون هستن. نوع مالکیت منحصربه فرد کسب و کارای خانوادگی در درازمدت، راه حرکت مشخص و معینی ایجاد می کنن که دیگر کسب و کارای عادی معمولا از اون بی بهره ان، اما علم کمی درباره دلیل فرق کسب و کارای خانوادگی با کسب و کارای دیگر هست. بعضی تحقیقات نشون میدن کسب و کارای خانوادگی در درازمدت بهتر از کسب و کارای دیگر عمل میکنن، درحالی که بعضی تحقیقات، عکس این رو نشون دادن.

واسه کسب اطلاعات بیشتر در این مورد دانشگاه پلی تکنیک مونترال، پژوهشی روی شرکتای خانوادگی در کشورهای جور واجور مثل آمریکا، کانادا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و مکزیک با درآمد بیشتر از یک میلیون دلار انجام داد. سهام خیلی از این کسب و کارا، نه حتما اکثریت، واسه یک خونواده بود و اعضای خونواده در هیئت مدیره و در مدیریت شرکت نقش فعالی داشتن. روشایی که این دو نوع از شرکتا واسه موفقیت خود استفاده کردن و عواملی که کارکرد اونا رو تحت اثر قرار می ده، بررسی شده.

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

این تحقیق به این نتیجه رسید که کسب و کارای خانوادگی بر ایستادگی و انعطاف نسبت به کارکرد تمرکز بیشتری دارن. این جور کسب و کارا درآمد دهن باز کن زمان رونق رو واسه افزایش توان شون در گذر از روزهای سخت ذخیره می کنن. مدیرعامل یک کار و کاسبی خانوادگی به همون محرکای مالی یک مدیر عامل کار و کاسبی غیرخانوادگی اهمیت می ده، اما تعهدات خانوادگی باعث می شه تصمیمای راهبردی متفاوتی بگیره. مدیر یک کار و کاسبی خانوادگی با دید بلندمدت ۱۰ تا ۲۰ ساله و با در نظر گرفتن ثمرات کار و کاسبی واسه نسل بعد، تصمیم گیری می کنه. این مدیران در مورد ی مدیریت بحران بهتر از بخش ی استفاده از فرصتا عمل میکنن.

کسب و کارای خانوادگی می تونن در برنامه ریزی و مدیریت درازمدت الگو باشن. این تحقیق نشون داد: بعضی از کسب و کارای غیرخانوادگی از روشای مدیریتی کسب و کارای خانوادگی تقلید می کنن. همونجوریکه قبلا گفتیم کسب و کارای خانوادگی در زمان خوب اقتصادی ضعیف تر از بقیه و در بحرانا پیش قراول هستن.

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

حالا به دلایل ایستادگی و انعطاف پذیری بیشتر کسب و کارای خانوادگی می پردازیم. این تحقیق ۷ دلیل رو شناسایی کرد.

۱. در سختیا و در خوشیا مقتصد و صرفه جو هستن

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

یک کار و کاسبی خانوادگی رو میشه از دفتر مرکزی اون شناخت! برخلاف بیشتر شرکتای بزرگ چندملیتی، این کسب و کارا دفتر لوکسی ندارن. به قول مدیرعامل یکی از کسب و کارای خانوادگیِ مورد بررسی در این تحقیق: «راحت ترین درآمد، پولیه که خرجش نکردیم!» شرکتای بسیاری به دنبال دادن سهام به مدیران و کارکنان هستن تا مشکلات به دلیل روش عادی کارفرما-کارمند رو کم کنن، اما کسب و کارای خانوادگی چون سرمایه شرکت رو سرمایه خونواده میدونن، سعی می کنن دارایی شون رو نگاه دارن. با بررسی کارکرد مالی شرکت در یک چرخه اقتصادی، مشاهده می کنین کسب و کارای خانوادگی که با ساختار مالی ساده تری زمان بحران رو پشت سر گذاشته ان، زیان کمتری متحمل شدن.

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

۲. در صرف هزینه های کلان بسیار با احتیاط هستن

کسب و کارای خانوادگی نسبت به هزینه های کلان بسیار با احتیاط تصمیم می گیرن. به قول مدیرعامل یک کار و کاسبی خانوادگی: «ما یک قانون طلایی داریم! بیشتر از دخل مون خرج نمی کنیم». این قانون بسیار مناسب و منطقی به نظر می رسه، اما در واقعیت کمتر مدیرعاملی در کار و کاسبی غیرخانوادگی بهش توجه می کنه. به طور مثال اگه درآمد خالص یک کار و کاسبی خانوادگی هرساله، ۴۵۰ میلیارد تومن باشه، سعی می کنن مخارج هرساله شون رو زیر ۴۰۰ میلیارد تومن نگاه دارن و باقی مونده ی این پول رو واسه روز نکنه ذخیره کنن.

در بیشتر کسب و کارای خانوادگی واسه تصمیم گیری درباره پروژه های کلان، اول سودآوری خود پروژه بررسی می شه و بعد با پروژه های دیگر که از نظر هزینه با معیارهای مالی شرکت هم خوانی دارن، مقایسه می شه. پس به دلیل این سخت گیری و تمایل به سرمایه گذاری در پروژه ها بااطمینان بالا، در زمان رونق اقتصادی فرصتای خوبی رو از دست میدن، اما در مقابل در بحرانا کمتر زیان می کنن؛ چون از پروژه های با خطر بالا که ممکنه تبدیل به «چاه ویل» شن، پرهیز می کنن.

۳. بدهیای کمی دارن

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

میزانی از بدهی مناسب و متناسب، یک نکته مثبت به حساب میاد؛ چون باعث می شه اهرمای مالی، ایجاد ارزش رو بیشینه کنن. درحالی که کسب و کارای خانوادگی نسبت به بدهی با احتیاط رفتار می کنن. بدهی باعث می شه در سختیا آزادی عمل کمتری داشته باشین و به معنای مراجعه به سرمایه گذارانی خارج از خونواده. در تحقیق پیش گفته درزمان سالای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، بدهی به طور متوسط ۳۷ درصد سرمایه شرکتای خانوادگی رو تشکیل می ده. این رقم واسه شرکتای دیگر ۴۷ درصده. پس کسب و کارای خانوادگی مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت واسه باقی موندن در زمان رکود نشدند. به نقل از یکی از مدیران کار و کاسبی خانوادگی: «ما با جسارت پولدار نشده ایم! واقعا ما خیلی با احتیاط پول مون رو به جای سپردن به بانکا درون شرکت نگه می داریم».

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کلاژن چیه و چه فوایدی واسه بدن و پوست داره؟

۴. زیرمجموعه ی کوچیک تر و کمتری دارن

پرهیز از پیشرفت و تغییر با خرید شرکتای جور واجور شاید سخت ترین کار یک مدیر باشه. کسب مالکیت شرکتای جدید و اضافه کردن زیرمجموعها با خطر ی بسیار همراهه، اما فرصتایی هم به دنبال داره. کسب و کارای خانوادگی بیشتر به شرکتای کوچیک در نزدیکی پایگاه اصلی شون و پیشرفت جغرافیایی طی قرادادهایی ساده تمایل دارن. این اصل یک استثنا داره؛ زمانی که اعضای خونواده به این نتیجه برسن که بخش سنتی نیازمند تغییرات ساختاری و حتی پیشرفت یا باور داشته باشن بدون همراهی با بدنه ی صنعت، باقی موندن درازمدت اونا به خطر میفته. اما شرکتای خانوادگی معمولا معامله گره های فعالی نیستن و رشد طی یک روند طبیعی و شراکت رو به خرید شرکتای دیگر ترجیح میدن. مدیر منابع انسانی یک کار و کاسبی موفق خانوادگی به ما گفت: «ما علاقه ای به خرید شرکتای بزرگ نداریم؛ روند کامل شدن شون پرمخاطرهه و کافیه در زمان اشتباه اقدام کنین تا صاحب یک شرکت در خطر سقوط شید. جدا از اینکه اون ممکنه مجبور شید فرهنگ شرکت رو جانشین کنین».

۵. خیلی از اونا تنوع و مختلفی شگفت انگیزی دارن

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

تعداد خیلی از کسب و کارای خانوادگی مثل میچلین و والمارت در طول چند سال بر هسته ی اولین فعالیت شون تمرکز کردن. با اینکه تجربه نشون داده ایجاد تنوع در سطح فردی ساده تر از اقدام اون در سطح کلان مثل شرکته. خیلی از کسب و کارای خانوادگی مثل کارگیل (Cargill)، تاتا و ال جی نسبت به شرکتای دیگر زمینه فعالیت بسیار جور واجور تری دارن. در مطالعه انجام شده، ۴۶٪ کار و کاسبیای خانوادگی از تنوع دهن باز کن بهره مند بودن ولی تنها ۲۰٪ کسب و کارای غیرخانوادگی زمینه فعالیت جور واجور داشتن. بعضی از اونا طی یک روند طبیعی وارد زمینه فعالیت جدیدی شدن؛ یه سریای دیگه شرکتای جدید رو خریده ان و فعالیت شون رو دور این شرکت (با زمینه فعالیت متفاوت) جدید پیشرفت دادن. مدیران کسب و کارای خانوادگی فکر می کنن تنوع و مختلفی در زمان رکود روشی کلیدی واسه حفظ سرمایه خونواده.

۶. جهانی تر هستن

کسب و کارای خانوادگی جاه طلبی زیادی واسه شناخته شدن در خارج از مرزها دارن. اونا نسبت به کسب و کارای غیرخانوادگی درآمد بیشتری از فروش خارجی شون کسب می کنن. البته پیشرفت این کسب و کارا در خارج از مرزها، روندی طبیعی داره یا به دلیل خرید شرکتای کوچیک محلیه که گردش مالی بالایی ندارن. کسب و کارای خانوادگی واسه نتیجه گرفتن از یک بازار جدید بسیار شکیبا هستن. مدیرعامل یکی از کسب و کارای بزرگ جهانی باور داره «ما بدون پذیرش زیان داخلی طی ۲۰ پارسال، نمی تونستید به یک کار و کاسبی پیشرو در جهان تبدیل شیم».

۷. نیروهای با استعدادشان رو بهتر حفظ می کنن

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

موندگاری کارکنان در کسب و کارای خانوادگی بیشتر و بهتر از کسب و کارای غیرخانوادگیه. رهبران کسب و کارای خانوادگی واسه امتیازای همکاری دراز مدت مثل اعتماد بیشتر، شناخت بهتر کارکنان و تصمیمای اونا و فرهنگ قوی تر ارزش قائلند. کسب و کارای خانوادگی ویژگیایی مثل «سازمانای با توانایی اعتماد بالا» دارن. در این سازمانا همکاری بلندمدت کارکنان متخصص باعث ایجاد تیمای کاری پویا و موثر و یک الگوی فکری کامل می شه که به تحقق اهداف کمک می کنه. مدیرعامل یکی از کسب و کارای موضوع تحقیق نامبرده می گه: «شاید باهوش ترین کارکنان رو نداشته باشیم، اما اونا کارشون رو بهتر از هر کسی بلدند و هنگام بروز مشکلات، کل تیم به سرعت واکنش نشون میدن».

جالبه که کسب و کارای خانوادگی واسه حفظ کارکنان کمتر به محرکای مالی تکیه می کنن. اونا بر ایجاد فرهنگ تعهد و تحقق اهداف، پرهیز از کاهش نیرو در زمان رکود، سپردن جایگاهای بالا به اعضای دورن سازمان و سرمایه گذاری روی افراد تأکید می کنن. کسب و کارای خانوادگی نسبت به کسب و کارای دیگر هزینه بیشتری رو صرف آموزش کارکنان می کنن.

با آزمون این ۷ اصل متوجه هماهنگی و هم افزایی اونا میشید. تحقق یکی از اونا، پیگیری بقیه ی اونو ساده تر می کنه. صرفه جویی و بدهی کم احتمال کاهش نیرو رو کاهش و پس ابقای نیروی کار رو تقویت می کنه. پیشرفت جهانی باعث تنوع و کاهش خطر می شه. خرید شرکتای کمتر به معنای بدهی کمتره. پول پس انداز شده ی به دلیل صرفه جویی رو میشه با دقت و احتیاط در صرف هزینه های کلان، در موارد مناسب سرمایه گذاری کرد. این اصول در فضای خالی عمل نمی کنن، بلکه هر یک دیگری رو تقویت می کنه.

مدیران کسب و کارای خانوادگی از وجود رقبایی که دست به انتخابای شگفت انگیز و تصمیم گیریای خطر آمیز میزنن، آگاهند. اونا میدونن که احتیاط بیشتر از حد باعث می شه بعضی فرصتا رو از دست بدن، اما امیدوارند با گذشت زمان و با تغییر چرخه اقتصادی و گذر پیوسته از رونق به رکود، درآمد بیشتری ایجاد کنن.

تکرار این چرخه ها سریع تر شده. با ادامه این روند راه حل تمرکز بر انعطاف و ایستادگی که در کسب و کارای خانوادگی جاریه، هواداران بیشتری پیدا می کنه. در اقتصاد جهانی امروز که بحرانا یکی پس از دیگری رخ میدن، پذیرش درآمد کمتر در زمان رونق واسه تضمین باقی موندن در زمان رکود، ترفندیه که مدیران با خوشحالی اونو به کار می بندند.

منبع : hbr

کسب و کارای خانوادگی چه امتیاز هایی داره؟ آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دسته‌ها: آموزشی