کلاژن که غنی ترین پروتئین در بدن انسانه، آثار مهمی ازجمله تقویت بافت پوست و انعقاد خون داره. در سالای گذشته استفاده از کلاژن به عنوان مکمل خوراکی و در شامپوها و کرمای بدن عادی شده. در این مطلب به شما می گیم کلاژن چیه و چه فایدهایی داره. با خوندن این مطلب با این ماده پروتئینی مهم آشنا شید.

 

کلاژن چیه؟

کلاژن زیاد ترین پروتئین بدن ما و یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی استخوان، ماهیچها، غضروفا، تاندونا و پوسته. در بخشای دیگر بدن ازجمله رگا، قرنیه ی چشم و دندانا پیدا می شه.

این پروتئین مثل چسبیه که بخشا و بافتای جور واجور بدن رو یک پارچه در کنار هم قرار می ده. جالب اینکه این نام از واژه یونانی «کلا» (kólla) به معنی چسب گرفته شده. کلا کلاژن پروتئینیه که بافت بخشای جور واجور بدن رو تشکیل می ده.

کلاژن در بدن چه نقشی داره؟

دست کم ۱۶ نوع کلاژن در بدن هست که نوع ۱ و ۲ و ۳ و ۴، شکلای جور واجور اصلی هستن. نقش این کلاژنا یعنی:

  • نوع ۱: ۹۰ درصد کلاژن بدن رو تشکیل می ده، از بافت بسیار فشرده ی فیبر ساخته شده و بافت پوست، استخوان، تاندون، غضروف فیبری، دندان و بافتای هم بند رو تشکیل می ده.
  • نوع ۲: از بافتای فیبر با فشردگی کمتر ساخته شده و در غضروفای کشسان که مفصلا رو دربر می گیرن، پیدا می شه.
  • نوع ۳: بافت ماهیچها، انداما و رگا رو تشکیل می ده.
  • نوع ۴: به مراحل تصفیه کمک می کنه و در لایه های پوست پیدا می شه.

با گذر عمر و افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن و کیفیت اون کاهش پیدا میکنه. نشونه رو این تغییر در پوست و با کم شدن قوام و انعطاف پذیری اون ظاهر می شه. با افزایش سن غضروفا ضعیف تر می شن.

مواد مغذی که تولید کلاژن رو افزایش میدن

کلاژن چیه و چه فوایدی واسه بدن و پوست داره؟ آموزشی

کلاژن از پروکلاژن تولید می شه. پروکلاژن هم از ترکیب آمینواسیدای گلیسین و پرولین تشکیل می شه. در این مراحل ویتامین C نقش مهمی داره. با تأمین این مواد در بدن تون به اندازه کافی می تونین به تولید این پروتئین مهم کمک کنین:

  • ویتامین C: در مرکبات، فلفل دلمه و توت فرنگی زیاد پیدا می شه.
  • پرولین: در سفیده ی تخم مرغ، جوونه ی گندم، اجناس لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ زیاد پیدا می شه.
  • گلیسین: در پوست و اشکنه ی مرغ زیاد هست. در بعضی خوراکیای شامل پروتئین هم پیدا می شه.
  • مس: در گوشت، کنجد، پودر کاکائو، بادام هندی و عدس زیاد پیدا می شه.

بدن به پروتئین با کیفیت که شامل آمینواسیده احتیاج داد تا بتونه پروتئینای تازه تولید کنه. گوشت، غذاهای دریایی، لبنیات، و حبوبات منابع خوبی از آمینواسیدها هستن.

چه عواملی باعث تخریب کلاژن می شن؟

شاید پرهیز از عواملی که باعث تخریب این پروتئین مهم می شن، بیشتر از هر چیزی اهمیت داشته باشه. این موارد عبارت ان ار:

  • شکر و کربوهیدراتای تصفیه شده: شکر توانایی خودترمیمی کلاژن رو پریشون می کنه. تاجایی که می تونین میزان مصرف شکر و کربوهیدراتای تصفیه شده رو کاهش بدین.
  • نور آفتاب بیش ازاندازه: تابش فرابنفش باعث کاهش تولید کلاژن می شه. خود رو بیش ازاندازه در خطر نور آفتاب قرار ندین.
  • سیگار: سیگار کشیدن هم تولید کلاژن رو کم می کنه. این کار بر مراحل درمان و بهبود زخما اثر می ذاره و باعث ایجاد چین و چروک می شه.
  • بعضی مریضیای خودایمنی: مثل مریضی لوپوس هم باعث تخریب این پروتئین می شن.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   کسب درآمد از تلگرام و شکل های جور واجور مدل های درآمدزایی با ساخت کانال تلگرامی

منابع مغذی طبیعی

بافتای هم بند در غذاهای حیوانی مثل پوست مرغ و اشکنه شامل کلاژن هستن. همونجوریکه شاید میدونید اشکنه از جوشاندن استخوان مرغ یا حیوانات دیگر به دست میاد.

میشه ژلاتین رو کلاژن پخته شده دونست که پر از آمینواسیدهای لازم واسه تولید پروتئینه.

اما درباره اینکه خوردن خوراکیای شامل کلاژن باعث افزایش مقدار اون در بدن می شه، تردیدهایی هست، چون پروتئینی که می خوریم، پس از جذب به آمینواسیدها جدا سازی و دوباره ترکیب می شه. پس نمی تونیم بگیم کلاژنی که می خوریم مستقیما بر ذخیره کلاژن بدن مون اضافه می شه.

مکملا

پرطرفدارترین شکلای جور واجور مکمل کلاژن «هیدرولایزد کلاژن» و «ژلاتین» هستن. ژلاتین از طبخ کلاژن به دست میاد. پروتئینا در این کلاژنا به پپتیدهای کوچیکی جدا سازی و پس راحت تر جذب بدن می شن.

تحقیقای زیادی دراین باره انجام نشده اما تحقیقای موجود نشون میدن مکملا در موارد زیر سودمند هستن:

  • بافت ماهیچها: پژوهشی در سال ۲۰۱۵ روی مردها سالمند نشون داد ترکیب مکمل کلا ژن پپتیدی و تمرینای قدرتی، توان و بافتای ماهیچه ای رو بیشتر از دارونما افزایش می ده.
  • آرتروز: تحقیق دیگری نشون داد مصرف مکملای کلاژن در مبتلایان به آرتروز در دوره ۷۰ روزه ی تحقیق باعث کاهش دهن باز کن درد شده.
  • توانایی کشسانی پوست: برمبنای پژوهشی در سال ۲۰۱۴ مصرف مکمل کلاژن در زنان باعث تقویت توانایی کشسانی پوست می شه. کلاژن در درمانای موضعی واسه بهبود ظاهر پوست و هم کاهش خطا و چروکای پوست به کار میره.
  • بعضی کارشناسان طب جانشین کلاژن رو در بهبود سندرم روده ی نشت پذیر مؤثر میدونن.

مصرف ایمن و مشکلات جانبی

فعلا داده های قابل اطمینانی درباره ایمنی یا کارامدی مکملای کلاژن در دسترس نیس.

مزه ی بد، احساس سنگینی و سوزش سر دل مثل مشکلات جانبی احتمالی مکملای ژلاتین هستن. اگه به منبع تهیه ی مکملا حساسیت دارین شاید بدن تون به مصرف اونا واکنش نشون می ده.

چگونگی مصرف

کلاژن پپتیدی پودری رو می تونین خیلی راحت در خوراکیا مخلوط کنین. می تونین پپتیدها رو در سوپ، غذاهای طبخ شده یا اسموتی مخلوط کنین بدون اینکه تغییری در شکل شون ایجاد شه. می تونین با استفاده از ژلاتین، ژله یا پاستیلای خونگی تهیه کنین. در مصرف مکملا به دنبال باکیفیتا باشین.

استفادهای دیگر

کلاژن چیه و چه فوایدی واسه بدن و پوست داره؟ آموزشی

کلاژن استفادهای مختلفی داره؛ از غذا و پزشکی گرفته تا تولید صنعتی. این پروتئین طی هزاران سال در ساخت چسب به کار می رفته. امروز هم از اون واسه ساخت تارهای وسیله موسیقی استفاده می شه. در صنعت غذا با گرما دادن اون ژلاتین تولید می کنن. به عنوان پوشش سوسیس از اون استفاده می کنن. در پزشکی به عنوان پرکننده در جراحیای پلاستیک و پوشش سوختگیای شدید به کار میره.

خلاصه اینکه

کلاژن پروتئین ارزشمندیه که بافت خیلی از بخشا و اندامای بدن رو تشکیل می ده. قابل توجه اینکه غذا و خوراکیایی که می خوریم ممکنه به تولید بیشتر این پروتئین کمک کنن.

مکملای کلاژن هم می تونن سودمند باشن. بعضی تحقیقای مقدماتی نشون دادن این مکملا کیفیت پوست و کارکرد ماهیچها رو بهتر کنه و در کاهش درد به دلیل آرتروز تاثیردارن.



دسته‌ها: آموزشی